نیوتون و لیس سواه(قصة قصیرة)

نیوتون و لیس سواه (قصة قصیرة)

 
سالم الباوی-الاهواز

 
«أیقظیه».. همسها برومته من بین الغیوم الداکنه لأمراة کانت قد اجبرت طفلها علی النوم تحت شجرة التفاح الواقعة وسط بیتها الریفی بعدما قرأت کتاب المئویات لنوستراداموس والذی کان قد تحدّث فیه عن سقوط تفاحة سحریة علی رأس شخص نائم تحت شجرتها حیث سیکون ذلک السقوط سبباً بأن یصبح ذلک الشخص من أکبر عباقرة التاریخ ، منذ تلک اللحظة أجبرت تلک المرأة الطفل المسکین علی النوم تحت شجره التفاح الواقعه فی وسط بیتها .
«ایقظیه» .. قالها مرة اخری برومته وهزّ السلاسل الملتفة حوله بصخب وعنف ، تلک السلاسل التی کبّله بها زئوس عقاباً له علی سرقة النار . قبل سنین بعیدة و قبل أن یعطي برومتة النار للبشر و فی أحدی الجلسات السریة لزوئوس مع آلهة قام زئوس بتحذیزهم من الیوم الذی سوف تسقط فیه تلک التفاحة علی راس النائم تحت الشجرة ، الأمر الذی سوف یحرر العلم من قیوده و یحرک عجلاته بلاهوادة معلناً عن بدایة عهد جدید فی تاریخ البشریة قائماً علی أساس فلسفة التطور و التقدم ، بعد مضئ سنین قام برومته بأفشاء النباء السرّي عندما همس بأذن نوسترآداموس و الذی هو ایضاً قام بدوره بکتابة نبأ ذلک السقوط فور إستیقاظه من سباته.
بعد ذلک وعند ذروة الشهرة لکتابات نوستراداموس قام الکثیر من الناس بالنوم تحت شجرة التفاح کی یکونوا هم رواد العالم و قادته الی الامام .
« ایقظیه» .. قالها برومته للمرة الثالثة : « من هو البشری الذی رأی ثمرة شجرة
التفاح بالشتاء القارس »

 

تپه‌هاي باستاني مراونه اهواز، زير آب مي‌روند

 

تپه‌هاي باستاني مراونه اهواز، زير آب مي‌روند

درحال حاضر 5 تپه باستاني مراونه اهواز که در محدوده زمين هاي کشاورزي توسعه نيشکر قرار گرفته‌اند با آغاز فصل آبياري، آبگيري شده است. اين درحالي است که آبگيري‌هاي انجام شده، محوطه هاي باستاني را دچار مخاطراتي کرده است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ از آنجايي که تپه‌هاي مراونه اهواز در محدوده زمين‌هاي کشاورزي توسعه نيشکر قرارگرفته‌اند با آغاز فصل آبياري، زمين هاي نيشکر دوباره آبگيري شده و طبق گفته دوستداران ميراث فرهنگي و ساکنين روستاهاي مراونه آبگيري‌هاي انجام شده باعث ايجاد مخاطراتي براي محوطه‌هاي باستاني ....
ادامه نوشته

اسم الفتاة یکتب فی بطاقة الزواج ما العار فیه؟

اسم الفتاة یکتب فی بطاقة الزواج ما العار فیه؟

سید سعید خجسته

إذا أدرکنا النظام السائد فی مجتمعنا لحصلنا علی جواب صحیح لهذا السوال البسیط. فمجتمعنا يبتني علی قواعد نظام أبوی و قبلي تماما. کل ما هو ذکوری متفق علیه و مرئی و مسموع للجمیع و کل ما هو نسائي فیه صراع و ملفوف فی القطن و غیر مسموع. نری فی المجتمع القبلي... 

ادامه نوشته

جوانب من حیاة الأهوازیین

جوانب من حیاة الأهوازیین 

 "البدو الرحالة و اهل الأهوار " 

 

 

 
 
ادامه نوشته

پوشش در قریه سید محمد تفاخ(الهدامة )

 

پوشش در قریه سید محمد تفاخ(الهدامة //əlhædæmæ)

 

عکس و گزارش: قاسم منصور آل کثیر

تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، بایستی فرهنگ مردم ایران را مورد تفحص و مطالعه قرار داد.

روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های ابتدایی نخستین اجتماعات  بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایطی همچون آب و هوا و شرایط اقلیمی، پدیده شهرنشینی، پیدایش ادیان و مذاهب و غیره نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد.

تفاوت رنگ و نقوش در پوشش ها، بيانگر باورها و آداب و رسوم در ميان اقوام و در عين حال تجلي گوشه‌اي از هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايراني است.  

رولان برتون می گوید: هر کجا که اجتماعی باشد، فرهنگ منطبق با آن اجتماع وجود دارد. می توان این را نیز به گفته ی این جامعه شناس افزود که لباس منطبق با آن فرهنگ نیز یافت می شود....

ادامه نوشته

قربانی شدن كارون در مسلخ توسعه ناموزون

 

قربانی شدن كارون در مسلخ توسعه ناموزون

 

مفهوم توسعه پایدار از زمانی وارد گفتمان توسعه همه جانبه شد كه نتایج اثرات نامطلوب و خطرآفرین توسعه ناپایدار یا ناموزون در گوشه و كنار جهان پدیدار گشته بود. مفهوم توسعه پایدار در حقیقت توافقنامه آشتی بین توسعه و منابع طبیعی و محیط زیست است. سندی است برای حفظ كره خاكی برای نسل های آینده....

رودخانه ای كه در كتب درسی لقب بزرگترین رودخانه و تنها رودخانه قابل كشتیرانی كشور را به خود اختصاص داده است. رودخانه ای كه سرگذشت تمدن های بسیاری را در سواحل خود به یادگار دارد و آثار تاریخی و زیبایی های جهانگردی بسیاری...

 

ادامه نوشته

دانلود کتاب تاریخ شفاهی خوزستان تالیف موسی سیادت

برای اولین باراز:

بروال


دانلود کتاب تاریخ شفاهی خوزستان


تالیف: موسی سیادت

نام ونام خانوادگی نویسنده: موسی سیادت

محل تولد: سوسنگرد(خفاجیه) ، 1321 هجری شمسی

شغل:دبیر بازنشسته آموزش وپرورش ناحیه یک اهواز

مدرک تحصیلی: لیسانس جغرافیا

عضو مؤسسه ی بنیاد خوزستان شناسی

فعالیت های پژوهشی ونوشتاری :

1- همکاری ومشارکت در تالیف کتاب درسی«جغرافیای استان خوزستان» دوره متوسطه در سال تحصیلی(1364-1365)

2- تالیف کتاب تحت عنوان «تاریخ جغرافیای عرب خوزستان» (سال1374)

3- تالیف کتاب«تاریخ خوزستان از دوره افشاریه تا دوران معاصر» در دو جلد(سال1379)

4- تالیف کتاب «کولیان در گذر تاریخ»

5-تالیف کتاب   «زن در گذر تاریخ»

6- تهیه وتدوین دهها مطلب دیگر جهت چاپ در جراید

7-  نشر مقالات گوناگون در ارتباط با مسائل اجتماعی،سیاسی وفرهنگی مردم خوزستان

 برای اطلاعات بیشتر درباره تالیفات موسی سیادت به ادامه مطلب (المزید)بروید.

دانلود کتاب تاریخ شفاهی خوزستان

 

 

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

وضعيت زمين و كشاورز در خوزستان(۱)

 
وضعيت زمين و كشاورز در خوزستان(۱)
سياست دولت دوره زمامداري«محمد رضا شاه»
در زمينه كشاورزي در استان خوزستان

موسی سیادت - کتاب تاریخ شفاهی خوزستان

«سياستهاي اراضي كشاورزي دولت از اواخر دهة / 1340 ـ‌بيشتر معطوف به گسترش بهره برداري‌هاي بزرگ تجاري در بخش خصوصي، بخش دولتي و بخش مختلط بود. سياستها و اقدامات مشخص دولت همانند اختصاص اراضي زير سدها به كشــت وصنعت‌هــاي خصوصي و دولتي و واحد‌هاي بزرگ كشاورزي ماشيني مانند تخصيص بيش از 80 هزار هكتار از اراضي زير سد دز به 13 شركت كشت وصنعت و بهره برداري بزرگ كشاورزي در استان خوزستان....

 

ادامه نوشته

جريمة في العصر ما بعد الحداثة(قصة قصیرة)

جريمة في العصر ما بعد الحداثة
(قصة قصیرة)
سالم باوی-الاهواز


يجب ان يُقتل، الجَّو بارد، أضع يدي علي معطفي بحثاً عن آلة قاتلة وماهي الآلة...حديدة مزنجرة،مسدس،عصا،هراوة،مدية،لاأدري...في الحقيقة لا اتذکر ... المقتول الذي لم أقبض روحه بعد، لم ينظر اليّ...ربّما ينظر...تتـّعذر علي رؤيته في هذا الضوء الخافت للغرفة و النوافذ التي علق عليها التراب ... و الأسوأ إنني نويت تنفيذ الخطه في الليل البهيم.... أهو رجل أم أمراة أم شاب ... أم فتاة ...! لست أدري ... لم يحدّدوه لي ... وانا ايضا ً لم استطلع... يضع امامي فنجان الشاي مـّرة اخري ... يزعجني طقطقة المروحة السقفيه بالاضافة الي حرارة الشرجي... ارفع فنجان الشاي و احتسيه بسرعة ... تحترق احشائي... وما ان اضع الفنجان الفارغ علي الارض حتي يسرع المقتول ويملأه ثانيه ... لم استطع ان أسيطر علي نفسي ... اغادر البيت المقتول دون ان أودعه کالمرات السابقه...کدت ان اتبـّول علي نفسي من کثرة ما اعطاني الشاي ... انظر الي ساعتي اليدويه ... حان وقت الغداء ... دعني آدع خطه القتل لوقت اخر کالمرات السابقة...
تمت.


صور من مهرجان المسرح العربی فی الخفاجیة

 

 صور من مهرجان المسرح العربی فی الخفاجیة

 

 

ادامه نوشته

مدونة جدید للقاص سالم باوی(اعلان)

تم تاسیس مدونة جدیدة للقاص الاهوازی

 الاستاذ "سالم باوی"

زوروا هذه المدونة علی الرابط التالی

داستانسرا

التقالیدو الاعراف القبلیة لدی القبائل العربیة فی خوزستان(۳)

 التقالیدو الاعراف القبلیة

لدی القبائل العربیة فی خوزستان(۳)

عیسي دمنی-الاهواز

·  زواج الشغار أو الصدق

هذا النوع من الزواج تعود جذوره الی ما قبل الاسلام في الفترة الجاهلیة هو عبارة عن قول الرجل للآ خر : زوجنی إبنتک أو شقیقتک کي أزوجک أنا في المقابل أختي أو ابنتي ! بحیث تصبح کل من تلکما البنتین بصفة صداق أو مهر للاخری ، الاسلام ابطل هذا النوع من الزواج و أعتبرة مرفوضاً اشد الرفض و جاء في الحدیث أن «لاشغار في الاسلام»1و أفتي الفقهاء الکبار في الاسلام في کافة مذاهبة ببطلان هذا النوع من الزیجات ...

....غالباً ما یتم هذا النوع من الزواج دون إرادة المراة حیث یتم تزویجها لأحد أعضاء اسرة الشخص المقتول و هو علی انواع منة نوع یقال لة «مجرورة الگصایب»! اي الفتاة التي جرها أبطال العشیرة !!! من ضفائرها لیدفعوها ...

المواضیع المرتبطة:

التقالید والاعراف القبیلة (1)

التقالید والاعراف القبیلة (2)

 

ادامه نوشته

آیا انتقال آب کارون به مصلحت کشور است؟

 

آیا انتقال آب کارون به مصلحت کشور است؟

موضوع انتقال آب از سر شاخه های کارون اگرچه در سال 1318 با انتقال حدود 300 میلیون متر مکعب در سال توسط تونل کوهرنگ 1 آغاز شد، اما مطالعات بعدی که در سال 1340 توسط شرکت آمریکایی «عمران و منابع» در قالب طرح عمران خوزستان و زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت، آنچنان استعداد استان خوزستان برای کشاورزی و توانمندی های آن در جهت خودکفایی کشور را نمایان ساخت که موضوع انتقال آب به مناطق دیگر تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملاً دیگر موضوعیت پیدا نکرد.
پس از انقلاب این طرح با افتتاح ساختمان سد و تونل دوم کوهرنگ در زمان نخست وزیری مهندس موسوی کلید خورد و در دولت های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی نیز ادامه یافت. هم اینک نیز با وجود مخالفت های شخص رییس جمهور این طرح توسط نمایندگان برخی از استان ها و وزیر نیرو مطرح شده است که این امر عجیب به نظر می رسد. در این راستا هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نيرو به شرکت‌سهامي آب منطقه‌اي اصفهان اجازه داده است تا به منظور تکميل عمليات اجرايي 5 طرح‌ عمراني نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام کند. بر اساس اين مصوبه، وزارت نيرو موظف شده است براي مطالعه طرح‌هاي تامين و انتقال آب در محدوده شرکت سهامي سازمان آب منطقه‌اي اصفهان و ساختمان تونل چشمه لنگان مبلغ 320 ميليارد ريال اوراق مشارکت منتشر کند. همچنين به وزارت نيرو اجازه داده شده است مبلغ 300 ميليارد ريال براي ساختمان سد و تونل سوم کوهرنگ، مبلغ 200 ميليارد ريال براي آبرساني به شهر‌هاي کاشان و آران بيدگل از زاينده رود و مبلغ 380 ميليارد ريال نيز براي مطالعه و اجراي انتقال آب به فلات مرکزي ايران اوراق مشارکت منتشر کند.
با این تفاسیر در حال حاضر از سر شاخه های کارون توسط 4 تونل آب به زاینده رود هدایت شده یا در آینده خواهد شد. اولین آنها تونل کوهرنگ 1 به ظرفیت حدود 300 میلیون متر مکعب در سال آب را منتقل می نماید. دومین تونل کوهرنگ 2 می باشد که معادل 300 میلیون متر مکعب آب را از سال 1364 به زاینده رود انتقال می دهد. تونل کوهرنگ 3 ....

 المزید(ادامه مطلب)

ادامه نوشته

من هو الشجاع؟

 

من هو الشجاع؟

 کریم البندقیلی - معشور

سوال یطرح نفسه علیّ وعلیک أحیانا بإلحاح ...من هوالشجاع؟

 الکل یحاول الاجابة علیه بطریقته الخاصة او لربما حسب معتقده الخاص او طریقته الفردیة في الحیاة ....

...هل یمکن لنا أن نعتبر ممارسة القوة الجسدیة مقیاساُ حقیقیاُ للشجاعة ؟ اذا کان مقیاس الشجاعة هي القوة الجسدیة...

....الشجاعة هي مواجهة ظروف غیر طبیعیة مصطنعة واستخدام ما هو موجود من امکانیات لإحیاء معان وحقائق إیجابیة زج بها تعمداُ في دهالیز النسیان والاهمال ..! فمن قام بذلک فهو الشجاع "اخو اخیته " حسب التعبیرالرشیق الاهوازی ...!

...في الواقع أن معظم اساتید ومدرسي الادب العربي منغمسون في مسائل روتینیة تتمثل في الحضور في الصف و تدریس مواد مکرره ومملة (وانا کشاهد عیان کان طالبا یوما ما في مرحلة الماجستیر )واخذ امتحان وبالنهایة اعلان درجات الطلاب وإنجاحهم بشتی الطرق (وابوک الله یرحمه )...
 


ادامه نوشته

ریشه یابی نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان

ریشه یابی نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان

سهام سجیراتی پور

( مدرس دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز)

نقوش خالکوبی از جمله از جمله نقوش تزیینی هنرهای قومی مردم عرب خوزستان به شمار می رود با ویژگی هایی برگرفته از عقاید و آرایی که به نظر می رسد این عقاید و آرا متفاوت با دیگر نقاط کشور باشد وخاص بومیان آن منطقه است. این نقوش که  ریشه درنقوش سفالینه ها ونقاشیهای دیواری غارهای ...

خالکوبی از میان تمام هنرها، تنها هنری است که مختص خطه ومرز خاصی در میان اقوام عرب خوزستان نیست وتقریباً تمام زنان عرب، بدن، چهره ودستها وپاهای خود را خالکوبی می نمایند در مناطق گرمسیر خوزستان  ودر مناطق مردابی در زمین هایی که دامپروری وکشاورزی یا هر شغل دیگری رایج است، بطور کلی در تمامی نواحی خوزستان ،هرجا که مردم عرب باشند، خالکوبی هم وجود دارد. کثرت نقوش خالکوبی روی بدن زنان ومردان عرب به گونه ای است که بر چهره ی هر زن عرب لااقل ...

 

(ادامه مطلب)

 

ادامه نوشته

برکات العید( قصة قصیرة)

 

برکات العید

کریم البندقیلی - معشور

امام الصراف الآلی طابور طویل من النساء والرجال ...الطابور قد التف علی نفسه اکثر من مرة . الرصیف المبلط  کقرینه المقابل قص بالمارة من الناس البعض ذهابا والبعض الآخر ایابا . عادة تکون هذه الایام الأخیرة من السنة الشمسیة هکذا ... عید و العید مرة فی العام و الکل مهتم تمام الاهتمام بالملبس والماکل و... والمائدة "هفت سین " لها الحظ الأوفر من هذه الضجة والاهتمام  الکل یجهز کل شیء عند دقة الساعة کی یضمن لنفسه السعادة المرجوه لغایة بدایة السنة المقبلة !!

محلات السجاد و البوتیکات و متاجر الأقمشة ... مکتظة بالزبائن القدامی والجدد 

کانت الساعة تتقترب رویدا رویدا من وقت الظهیرة ...

ادامه نوشته